De verschillende manieren van veters strikken

24 juni, 2016

veters strikken

Weinig hardlopers zijn zich ervan bewust hoeveel invloed de manier van veteren heeft op het voorkomen en genezen van blessures. Kruislings veteren wordt bij hardloopschoenen aanbevolen. Op deze manier krijgen je voeten de meeste steun.

Bij achillespees of hiel problemen
Wanneer je last hebt van je achillespees of hiel kan je je schoenen veteren met twee lussen: de meeste hardloopschoenen hebben een extra vetergaatje. Dit gaatje vind je een stukje achter het laatste gaatje.

Stap 1: Haal de veters uit de bovenste gaatjes.
Stap 2: Rijg de linker veter door het extra linker gaatje (sla 1 gaatje over): er ontstaat een lus.
Stap 2: Hetzelfde doe je met de rechter veter.
Stap 3: De linker veter doe je gekruist door het rechter lusje.
Stap 4: De rechter veter doe je gekruist door het linker lusje.
Stap 5: Trek de veters aan en je schoenen geven nu (een stuk) meer steun bij je enkels.

Bij smalle voeten
Probeer vanaf halverwege je schoenen regelmatig dubbel te rijgen. Gebruik ook het extra gaatje (zie hierboven).

Bij brede voeten
Sla halverwege een gaatje over begin vanaf het een-na-onderste gaatje, hierdoor krijgt de schoen meer ruimte waardoor je voet niet afgekneld wordt.

Let op! In alle gevallen is het belangrijk dat je je veters gelijkmatig (van onder naar boven als een ladder) aantrekt. Hierdoor voorkom je dat de veters boven strakker aangetrokken zijn dan onder.